ေစတီ၏ေအာက္ေျခမွစတင္၍ၾကည့္မယ္ဆို..
(၁) သီလဝိသုဒိၶ
________
ရဟန္းေတာ္မ်ားအေနႏွင့္ ပါတိေမာကၡသံဝရသီလဟုေခၚဆိုေသာ (၂၂၇)သြယ္ေသာ သိကၡာပုဒ္တို႔အားေစာင့္ထိမ္းရပါမည္။
ပါရာဇိက ေလးပါးမွလြဲ၍ ရဟန္းေတာ္တို႔ အေနႏွင့္ ဝတ္ေဆာက္တည္၍ ကုစားရမည့္ သံဃာဒိေသသ္ အာပတ္၊ အာပတ္သင့္ထားေသာ ဝတၳဳပစၥည္းတို႔အား စြန္႔ျပီးမွေဒသနာေျပာၾကားရမည့္ စြန္႔ျခင္းဝိနည္းကံရွိေသာ နိႆဂၢိယပါစိတ္၊ အျခားေဒသနာေျပာၾကား၍ ကုစားရမည့္ သုဒၶပါစိတ္ကဲ့သို႔ေသာ အာပတ္တို႔အား ဦးစြာစင္ၾကယ္ေစရပါမည္။
ေထရဝါဒသီလရွင္တို႔အတြက္ ဆယ္ပါးသီလ(ဇာတရူပ ရာဇတ အရ ဝတၳဳေရႊ ေငြ ေငြစကၠဴ လုံးဝ မကိုင္တြယ္မသုံးသပ္ရပါ။)၊
လူပုဂၢိဳလ္တို႔အတြက္ ငါးပါး၊ရွစ္ပါး၊ကိုးပါး၊ဆယ္ပါးသီလ ။ ဣျႏိၵယသံဝရသီလ၊အာဇီဝပါရိသုဒိၶသီလ၊ပစၥယသႏၷိႆိတသီလ တို႔အား တတ္နိုင္သေရြ႕လုံျခံဳေအာင္ေစာင့္စည္းရပါမည္။
(၂) စိတၱဝိသုဒိၶ
________
နိဝရဏအညစ္အေၾကးတို႔ ကင္းစင္ျခင္းငွာ စိတ္ကိုစင္ၾကာ္ေၾကာင္း ဥပစာရသမာဓိႏွင့္ အပၸနာသမာဓိ ဟူေသာ သမာပတ္(၈)ပါးအား ပြားမ်ားျခင္း။
ဖားေအာက္ေတာရတြင္ အာနာပါနကမၼ႒ာန္းကို စတင္သင္ၾကားေပးပါတယ္။အာနာပါနအားေအာင္ျမင္ေသာ ေယာဂီအေနႏွင့္ အပၸနာသမာဓိဟုေခၚဆိုေသာ ပထမစ်ာန္၊ဒုတိယစ်ာန္၊တတိယစ်ာန္၊စတုတၳစ်ာန္(စတုကၠနည္းျဖင့္) ရွဳပြားရပါမည္။အကယ္၍ အာနာပါကမၼ႒ာန္း၌ အားနည္း၍ မေအာင္ျမင္ခဲ့ေသာ္ ဥပစာရသမာဓိဟုေခၚေသာ ဓာတ္ကမၼ႒ာန္းကို သင္ၾကားရွဳပြားနိုင္ပါတယ္။
[နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းက်င့္စဥ္ (အက်ဥ္းခ်ဳပ္) အတြဲ(၁)]
အာနာပါန စတုတၳစ်ာန္ သမာဓိရွဳျပီးေသာ ေယာဂီအေနႏွင့္ စတုတၳစ်ာန္၏ လင္းေရာင္ျခည္စြမ္းရည္ အကူအညီျဖင့္ ဆံပင္၊ေမႊးညင္း စေသာ (၃၂)ေကာ႒ာသ အဇၥ်တၱႏွင့္ ဗဟိဒၶကို ရွဳပြားရေပမည္။
၃၂ေကာ႒ာသကိုေအာင္ျမင္ပါက၊ ထိုမွ မိမိ၏ အရိုးစုကိုျဖစ္ေစ ေကာ႒ာသတစ္ခုခုကိုျဖစ္ေစ ပဋိကူလ ရြံ႕ရွာစက္ဆုပ္ဖြယ္ဟု ရွဳပြားပါက ပထမစ်ာန္ သို႔ရရွိေအာင္ ပြားမ်ားရပါမယ္။ဗဟိဒၶကို ပဋိကူလ ရြံ႕ရွာစက္ဆုပ္ဖြယ္ဟု ပြားက ဥပစာရသမာဓိသာရပါမည္။
ထိုေနာက္ ဗဟိဒၶအရိုးကို အာရုံယူကာ အျဖဴေရာင္ကသိုဏ္း(ပ,ဒု,တ,စ စ်ာန္) ကိုလည္းေကာင္း၊ဆံပင္ စသည္ကို အာရုံယူ၍ အညိဳကသိုဏ္း ဤသို႔ျဖင့္ ကသိုဏ္း(၁ဝ)ပါး၊အာကာသကသိုဏ္းမွၾကြင္း၍ က်န္ကသိုဏ္ကိုးပါးအား အေျခခံကာ အာကာသာနဥၥာယတနစ်ာန္၊ဝိညာဏဥၥာယတနစ်ာန္၊အာကိဥၥညာယတနစ်ာန္၊ေနဝသညာနာသညာယတနစ်ာန္ ဟူေသာ အရူပစ်ာန္ သမာပတ္(၈)ပါးကို ပြားမ်ားရေပမည္။
စတုရာရကၡ(ေခၚ)အေစာင့္ေလးပါး ကမၼ႒ာန္း မွ ေမတၱာကမၼ႒ာန္း၊ ကရုဏာကမၼ႒ာန္း၊ မုဒိတာကမၼ႒ာန္းတို႔အား (ပ,ဒု,တ စ်ာန္)ထိ၊ ဥေပကၡာစ်ာန္(စ စ်ာန္) တို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ဗုဒၶါနုႆတိကမၼ႒ာန္း (ဥပစာရစ်ာန္)၊ အသုဘ ကမၼ႒ာန္း (ပထမစ်ာန္)၊မရဏာနုႆတိ ကမၼ႒ာန္း (ဥပစာရစ်ာန္) တို႔ကိုပြားမ်ားရေပမည္။ဤတြင္ သမထပိုင္းျပီး၏။
[နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းက်င့္စဥ္ (အက်ဥ္းခ်ဳပ္) အတြဲ(၂)]
ဉာတပရိညာခန္း
************
အေၾကာင္းတရားႏွင့္တကြေသာ နာမ္ရုပ္ကို ေရွးရွဳမ်က္ေမွာက္ပစၥကၡဉာဏ္ျဖင့္ ပရမတ္ဆိုက္ေအာင္ ထြင္းေဖာက္သိျမင္တတ္ေသာ နာမရူပပရိေစၦဒဉာဏ္ႏွင့္ ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္ မည္၏။
၃။ ဒိ႒ိဝိသုဒိၶ (ရုပ္,နာမ္ ပရမတ္၌ ဉာဏ္အျမင္စင္ၾကယ္ျခင္း)
_________
(၁) နာမရူပပရိေစၦဒဉာဏ္
ရူပပရိဂၢဟဉာဏ္(ေခၚ)ရုပ္တရားကို သိမ္းဆည္းျခင္းတြင္ စတုဓာတုဝဝတၳာန္ အမည္ရေသာ ဓာတ္ႀကီးေလးပါးတို႔၏ ကိုယ္ပိုင္
သဘာ၀လကၡဏာကို ဉာဏ္ျဖင့္ ပုိင္းျခားယူေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ဓာတ္ကမၼ႒ာန္းအား အက်ဥ္း႐ႈပြားနည္းႏွင့္ ရွဳပြားရေပမည္။
ထိုမွ (၆)ဒါြရရွိ ၾကည္ေသာရုပ္ကလာပ္၊မၾကည္ေသာရုပ္ကလာပ္မ်ားကို အမွီျပဳ၍ တည္ေနေသာ ပထဝီ၊အာေပါ၊ေတေဇာ၊ဝါေယာ စေသာ ပရမတ္တရားတုိ႔မွ ရုပ္အစစ္၊ရုပ္အတုမ်ားအား သိမ္းဆည္းရွဳပြားရေပမည္။ဓာတ္ကမၼ႒ာန္းအား အက်ယ္ရွဳပြားနည္းျဖစ္ေသာ (၄၂)ေကာ႒ာသကိုရွဳပြားရမည္။ဤတြင္ ရုပ္ကမၼ႒ာန္းျပီး၏။
[နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းက်င့္စဥ္ (အက်ဥ္းခ်ဳပ္) အတြဲ(၃)]
နာမ္တရားတို႔အားသိမ္းဆည္းျခင္းတြင္ သမထယာနိကပုဂိၢဳလ္ျဖစ္မူ စ်ာန္နာမ္တရားတို႔အားစတင္၍ သိမ္းဆည္းရွဳပြားရမည္။
ထိုေနာက္(၆)ဒြါရကိုမွီ၍ ျဖစ္ၾကေသာ ကုသိုလ္၊အကုသိုလ္စေသာ ဝီထိစိတ္(၆)မ်ဳိးတို႔၏ စိတၱလကၡဏာအသီးသီး၌ စိတ္ -
ေစတသိက္မ်ားကို သိမ္းဆည္းရေပမည္။ရုပ္ နာမ္တို႔အားပူးတြဲ၍လည္း သိမ္းဆည္းရမည္။ ဤတြင္ နာမ္ကမၼ႒ာန္းျပီး၏။
[နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းက်င့္စဥ္ (အက်ဥ္းခ်ဳပ္) အတြဲ(၄)]
၄။ ကခၤါဝိကရဏဝိသုဒၶိ
__________________
(၂) ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္
ကံ ၊ ကံ၏အက်ဳိးတရား၌ ယုံမွားမႈကို ေက်ာ္လႊားလြန္ေျမာက္သည့္ ဉာဏ္အျမင္စင္ၾကယ္ျခင္းတြင္ အတိတ္ဘဝျဖစ္ေလျပီးေသာ အေၾကာင္းတရားအက်ဳိးတရားတို႔ႏွင့္ အကယ္၍ အနာဂတ္ဘဝ ရွိလိမ့္ဦးမည္ဆိုပါက အနာဂတ္ဘဝ၏ အေၾကာင္းတရားအက်ဳိးတရားတို႔အား ခႏၶာငါးပါးျဖင့္ လက္ေတြ႔သိမ္းဆည္းရမည့္ ပဋိစၥသမုပါၸဒ္ ပဥၥမနည္းကိုလည္းေကာင္း၊ ကိေလသဝဋ္ , ကမၼဝဋ္ , ဝိပါကဝဋ္ လည္ပတ္ပုံျဖစ္ေသာ ပဋိစၥသမုပါၸဒ္ ပထမနည္းကိုလည္းေကာင္း သိမ္းဆည္းရွဳပြားရေပမည္။ဤတြင္
ပဋိစၥသမုပါၸဒ္ပိုင္းျပီး၏။
[နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းက်င့္စဥ္ (အက်ဥ္းခ်ဳပ္) အတြဲ(၅)-ပဥၥမနည္း]
[နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းက်င့္စဥ္ (အက်ဥ္းခ်ဳပ္) အတြဲ(၆)-ပထမနည္း]
လကၡဏာဒိစတုကၠပိုင္း
--------------------------
ေရွးကရွဳထားခဲ့ျပီးေသာ ရုပ္၊နာမ္၊ေၾကာင္းက်ဳိးဆက္ ပဋိစၥသမုပါၸဒ္တို႔၏ ရုပ္ဓမၼ နာမ္ဓမၼတစ္ခုစီတို႔အား လကၡဏ၊ရသ၊ပစၥဳပ႒ာန္၊ပဒ႒ာန္ ဟူ၍ေလးမ်ဳိးထပ္မံ၍ ပိုင္းျခားကာရွဳပြားရေပမည္။ ဤတြင္ လကၡဏာဒိစတုကၠပိုင္း ျပီး၏။
[နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းက်င့္စဥ္ (အက်ဥ္းခ်ဳပ္) အတြဲ(၈)]
တီရဏပရိညာခန္း
*************
သမၼသနဉာဏ္ ဥဒယဗၺယဉာႏွစ္ပါးသည္ တီရဏပရိညာ မည္၏။
၅။ မဂၢါမဂၢဉာဏဒႆနသုဒိၶ
___________________
မဂ္ဉာဏ္ ဟုတ္သည္ မဟုတ္သည္၌ ဉာဏ္အျမင္စင္ၾကယ္လာျခင္း။
(၁) နာမရူပပရိေစၦဒဉာဏ္ႏွင့္ (၂) ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္ႏွစ္ခုကား ေက်ပြန္နိုင္နင္းေအာင္ ပြားထားေသာ ေယာဂီသူေတာ္ေကာင္းအေနႏွင့္ သမၼသနဉာဏ္၊ ဥဒယဗၺယဉာႏွစ္ပါးကို သိမ္းဆည္းရွဳပြားရမည္။
(၃) တရုဏဝိပႆနာ(ေခၚ)သမၼသနဉာဏ္
သမၼသနဉာဏ္အပိုင္းတြင္ ရုပ္နာမ္ ေၾကာင္းက်ဳိးဆက္ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ စသည္တို႔အား လကၡဏာေရးသုံးတန္တင္၍ သိမ္းဆည္းရွဳပြားရမည္။ဤအပိုင္းတြင္ ေတာ(၄ဝ)ရွဳကြက္၊ ရူပသတၱက ႏွင့္ အရူပသတၱကရွဳကြက္ စေသာ ဝိပႆနာရွဳကြက္တို႔အား သိမ္းဆည္းရွဴပြားရေပမည္။
(၄) ဥဒယဗၺယဉာဏ္
ဥဒယဗၺယဉာဏ္ပိုင္းကိုရွဳပြားရန္ ေယာဂီသူေတာ္ေကာင္းအေနျဖင့္ သမၼသနဉာဏ္ပိုင္းကို ေက်ပြန္နိုင္နင္းမွသာတက္ေရာက္နိုင္ေပမည္။အထက္ဉာဏ္စဥ္မ်ားလည္း ထိုသို႔မွတ္ပါ။
ပဟာနပရိညာခန္း
************
ဘဂၤါနုပႆနာဉာဏ္မွစ၍ အရိယမဂ္ဉာဏ္သို႔တိုင္ေအာင္ေသာဘုံသည္ ထိုပဟာနပရိညာ၏ ျဖစ္ရာတည္ရာဘုံမည္၏။ဤ၌ အရိယာမဂ္ဉာဏ္သည္ ကိေလသာကို အၾကြင္းအက်န္မရွိ ကုန္စင္ေအာင္ အျမစ္ျပတ္ ပယ္သတ္နိုင္ျခင္းေၾကာင့္ မုခ်အားျဖင့္ ပဟာနပရိညာဟူေသာ အမည္ကိုရရွိေပသည္။ဝိပႆနာဉာဏ္သည္ကား ကိေလသာကို တဒဂၤအားျဖင့္ ပယ္စြန္႔နိုင္ျခင္းတည္း ဟူေသာ အေၾကာင္းပရိယာယ္၊တစ္မ်ဳိးအားျဖင့္ ပဟာနပရိညာဟူေသာ အမည္ကိုရရိွေပသည္။
၆။ ပဋိပဒါဉာဏဒႆနဝိသုဒိၶ
_____________________
(၄)ဥဒယဗၺယဉာဏ္အရင့္ပိုင္း၊(၅) ဘဂၤဉာဏ္ပိုင္း၊ (၆) ဘယဉာဏ္ပိုင္း၊(၇) အာဒီနဝဉာဏ္ပိုင္း၊(၈) နိဗၺိဒါဉာဏ္ပိုင္း၊ (၉)
မုဥၥိတုကမ်တာဉာဏ္ပိုင္း၊ (၁ဝ) ပဋိသခၤါဉာဏ္ပိုင္း၊ (၁၁) သခၤါရုေပကၡာဉာဏ္ပိုင္း၊ (၁၂) အႏုေလာမဉာဏ္ပိုင္း တို႔သည္ က်င့္စဥ္ ဉာဏ္အျမင္စင္ၾကယ္ျခင္း မည္ေသာ ပဋိပဒါဉာဏဒႆနဝိသုဒိၶ ျဖစ္ေပသည္။
၇။ ဉာဏဒႆနဝိသုဒိၶ
_________________
(၁၃) ေဂါၾတဘုဉာဏ္၊ (၁၄) မဂ္ဉာဏ္၊ (၁၅) ဖိုလ္ဉာဏ္၊ (၁၆) ပစၥေဝကၡယဉာဏ္ တို႔သည္ နိဗၺာန္၌
ဉာဏ္အျမင္စင္ၾကယ္ျခင္း ဉာဏဒႆနဝိသုဒိ မည္ေပသည္။
[နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းက်င့္စဥ္ (အက်ဥ္းခ်ဳပ္) အတြဲ(၉)]
"ဖားေအာက္ေတာရဆရာေတာ္"
www.bhikkhudhamma.blogspot.com
No comments:
Post a Comment